Bilgisayar açılmıyor ise…

Geçen gece başıma geldiği gibi, sorunsuz bir şekilde çalışan ve nizamî bir şekilde kapatılan bir masaüstü bilgisayar açılmaz ise ne yapılır?

Bilgisayarlar çeşitli şekillerde açılmayabilir. Bazen hiç güç dağıtımı olmaz, bazen ekrana görüntü gelmez, bazen görüntü gelir ama sistem “boot etmez”, yani kullanılabilir bir şekilde yüklenmez, masaüstü görünümü ile karşılaşmazsınız. Benimkini açıklayayım: Güç düğmesine bastıktan sonra kasa içerisinde elektrik akımı var, kasanın ve CPU’nun fanları çalışıyor, sabit diskte bir hareketlenme de oluyor, bu sırada ekranın güç ışıkları yanıyor, sönüyor fakat sonrası sessizlik. Ekrana herhangi bir görüntü gelmiyor. Herhangi bir “bip” sesi yok (olsa tanı koymakta yararlı olabilirdi). Güç düğmesi işlevini yitiriyor, bilgisayardan elektriği kesemiyor. Tek çare prizden elektriği kesmek oluyor.

Bizzat topladığım bir masaüstü bilgisayarım var, parçalarını kendim takmış olduğum için söküp takma işini becerebilecek durumdayım. Bu nedenle kolları sıvadım.

Öncelikle kısa devreye sebep olan bir unsur mu var acaba diye düşünerek kasayı kaldırıp şöyle nazikçe bir salladım ama ses yoktu.

Sonra RAM, sabit disk, DVD sürücüsü, fare, klavye, kablosuz ağ alıcısını ve anakart üzerindeki bilumum fişi söküp taktım, iyice oturmuş olup olmadıklarını kontrol ettim fakat bütün denemelerimde bilgisayar açılmamayı ısrarla sürdürdü. Umutlarım tükeniyordu.

Son olarak CMOS değerlerini sıfırlamanın işe yarayabileceğini düşündüm. Bunun için, CMOS pilini çıkartıp 1 dakika beklemek yeterli.

Bunu denedim ve gerçekten işe yaradı! Bilgisayar eskisi gibi çalışıyordu.

Masaüstü bilgisayarımı sadece bilgisayar olarak değil, PS3 ile entegre bir medya istasyonu olarak da kullandığım için, bayram tatilini bu bilgisayardan yoksun geçirmek zorunda kalmadığıma, daha da önemlisi, pahalı bir parçanın sorunlu olmamasına, teknik servislerle, ve nihayet, garanti kapsamında tamir için, kapanmış bir internet sitesinden sipariş edilerek alınmış pahalı parçaların dağıtıcılarını bulmakla uğraşmayacak ve tüm bu süreçlerin yaşatacağı zaman kaybını yaşamayacak olmama pek çok sevindim. Öte yandan, bu sorunun neden kaynaklandığı hakkında hala bir fikrim yok (fikri olanlar paylaşırsa sevinirim).

CMOS pilinin nasıl sökülüp takılacağına ilişkin çeşitli videolar var internette. Ne var ki bu videolar gereksiz bir şekilde uzun tutulmuş, boş konuşmalarla doldurulmuş olduğu halde bazılarında pilin nasıl çıkartıldığı tam olarak görülemiyor bile. Bir boşluğu doldurmak amacıyla ve bu vesileyle ilk Youtube videomu da çekmiş olurum diyerek aşağıdaki videoyu kaydettim ve yayınladım. Yararlı olması dileğiyle…

Bir yorum bırakınız